Utak a kétnyelvűséghez

Klein Ágnes 2013. Utak a kétnyelvűséghez. Nyelvek elsajátítása iskoláskor előtt. Budapest: Tinta Könyvkiadó. 139 p. A Réger Zita elhíresült könyvcímére (Utak a nyelvhez) utaló kötetben Klein Ágnes három nagyobb témával foglalkozik a kétnyelvűség kérdéskörén belül: egyrészt bemutatja az első nyelv elsajátításának mikéntjét, majd egy második nyelvét, még az iskolába kerülés előtti időszakra fókuszálva. Mint megjegyzi, a kétnyelvűséget nehéz vizsgálni, hiszen a gyermekek számos módon és időbeli megoszlásban sajátíthatják el első nyelveiket, de alapvetően kétféle utat különböztet meg, a szimultán és a szukcesszív nyelvelsajátítást, melyek időben…

Continue reading »

Pszicholingvisztikai tanulmányok III.

Pszicholingvisztikai tanulmányok III. Navracsics Judit – Szabó Dániel (szerk.) 2012. A mentális folyamatok a nyelvi feldolgozásban. Pszicholingvisztikai tanulmányok III./Mental procedures in language processing. Studies in psycholinguistics 3. Budapest: Tinta Könyvkiadó. Az évente rendszerint késő tavasszal/kora nyáron megrendezésre kerülő balatonalmádi pszicholingvisztikai nyári egyetem előadásainak tanulmányváltozatait olvashatjuk a „Pszicholingvisztikai tanulmányok” című sorozat köteteiben, amelynek 2012-ben már a harmadik darabja látott napvilágot (lásd a mellékelt fotókat).   Az angol és magyar nyelvű tanulmányokat egyaránt tartalmazó kötet – akárcsak elődei – tematikus blokkokra oszlik: Pszicholingvisztika: Ép és sérült folyamatok;…

Continue reading »